Cidade de deus

29 12 2007

Afgelopen week was de film ‘Cidade de deus’ te zien op tv (niet uit te spreken als siedaadee !).  Ik wist al lang dat hij bestond, maar koos er toch blijkbaar niet voor om hem te gaan bekijken in de bioscoop, een goede 5 jaar geleden.

Wel, dat was ronduit dom van mij, toentertijd !  Die film is waarlijk fantastisch !  Eerst en vooral is de taal daar Portugees. Niet zo maar Portugees, maar wel Braziliaans Portugees.  Die taal is waarschijnlijk, je eigen dialect niet in beschouwing genomen, de mooiste taal ter wereld.  Ik verdenk ze ervan géén medeklinkers te kennen en géén woorden te hebben. Elke zin is een aaneenschakeling van klanken, vooral a’s oe’s en ei’s.  Als er al een medeklinker in zit, is het natuurlijk de ‘dzj’. Men zingt hierbij alsof het rasechte Limburgers zijn.

Het was dus een hele opdracht voor mij om deze film te volgen.  Ik moest én naar de ongelooflijk mooie fotografie kijken, én naar de bewegingen van de mond, én luisteren naar de heerlijke klanken die daaruit komen, én de ondertitels lezen én mijn hoofd erbij houden om de schitterende flash-backs en verhaallijn te onthouden !  Een zware taak.

De film laat mij sindsdien niet meer los.  Gaat hij nu over vriendschap, over groot worden, over rebellie, over armoede, over geweld (toch zeker iets over geweld) of over ballistiek?  Of over fotografie, over ambitie, corruptie of over mode?  Ik heb het verschillende mensen gevraagd…’men’ weet het niet.  Discussie dus alom.  De DVD is volgens mij een must-have…


Acties

Information

Geef een reactie

