Hugo en Rosa, Hugo och Rosa

25 12 2008

Op 24 december, kerstavond van 2008 werd een dijk van een documentaire (2003) uitgezonden op Canvas.  Het gaat over een bejaarde Hugo en zijn zus Rosa, die de laatste 10 jaar van hun leven worden gevolgd.   Anno 2000  leven ze beiden nog op het Zweedse platteland, verstoken van electriciteit en eigenlijk van alles wat is ontstaan in de naoorlogse periode.  Ze zijn gelukkig samen, en mijmeren over vroeger.  Ze zijn bij de honderd en genieten van elke dag.  Totdaar het lieflijke van het verhaal.

Je voelt het aankomen: het mooie liedje kan niet blijven duren.  Hugo moet naar het ziekenhuis en Rosa kan niet alleen achterblijven.  Ze moet naar een rusthuis.  Er ontwikkelt zich een verhaal die elk van onze ouders zou meemaken:  zo oud worden en helemaal op het einde van hun leven nog volledig ondersteboven worden geschud, vooral psychologisch.  De zin ‘Ik wil naar huis’, klinkt ons zeer bekend in de oren.

Op het einde zit de 100 jarige Hugo bij zijn dode zus. Hij zingt een beetje.  Ze wordt afgelegd.  Hij staat even recht als ze de kamer wordt uitgedragen: hij ziet zijn zus na bijna 100 jaar samen geleefd te hebben nooit meer terug.  Zeer sterk in beeld gebracht!  De off-screen stem die dan volgt maakt de documentaire heel bijzonder, waarna je je realiseert hoe speciaal de mens eigenlijk is. 

Gelukkig kan je de superdocumentaire Hugo en Rosa nog herbekijken.  Doen!  Deze documentaire won de prijs Prix Europa 2003.


Acties

Information

8 responses

23 02 2009
Peter BogAerts

Hey Franky,

Bedankt voor deze link. Het bekijken was erg de moeite. Sinds kort werkt mijn vrouw als ergotherapeut in een rusthuis. Spijtig genoeg zijn daar de meeste gevallen triester. Zelf vind ik in de film veel aanwijzingen over hoe we met ouderen respectvol kunnen omgaan. Ik heb sterk het gevoel dat we daar in België nog veel kunnen aan verbeteren.

Groetjes, Peter.

23 02 2009
frankyvanherreweghe

Dag Peter,
Toen ik het voor het eerst zag was ik er echt niet goed van. Het gaat over oud worden maar ook over het feit dat zulke mensen niet per se als ‘overbodig’ moeten aanzien worden. Mensen voeden kinderen op tijdens hun leven, werken hun vaak uit de naad, en op het einde worden ze vaak als een zak vuil, bij het raam gezet op hun kamer, een dag lang. Alsof zij er niet kunnen onder lijden, wie bekommert zich om hun psychische toestand? Wie interesseert zich daarin? Ik kreeg sindsdien meer respect voor ouderen, echt waar.
cu
f

1 03 2009
p vermeulen

goede avond
wou u vragen of ik deze docomantaire
van hugo en rosa kan kopen en waar
wil hem zo graag hebben we gaan al 22 jaar naar zweden
vind hem zo mooi
graag een berichtje van u
HARTELIJK DANK p VERMEULEN

1 03 2009
frankyvanherreweghe

Beste p vermeulen,
Ik stuur je mijn antwoord per email.
groet
f

14 03 2010
anke lankreyer

Beste Franky van Herreweghe,

Eindelijk heb ik dan Hugo en Rosa gevonden!
Sinds ik ze gezien heb, dwalen ze rond in mijn hart.
Ik wil ook zo heel erg graag de dvd ( zo deze bestaat ) in huis hebben. ik mis hen. Nu ik je antwoord aan meneer of mevr.Vermeulen las, hoop ik dat jij mij ook kunt vertellen hoe ik aan de film van Hugo en Rosa komen kan.

Hartelijke groet,

Anke L.

14 03 2010
frankyvanherreweghe

Dag Anke,
Bedankt voor je fijne reactie. Het is met wat die Hugo en Rosa. Ik denk er nog heel veel aan. Raar is dat bijna niemand in mijn kring die documentaire heeft gezien. Ik heb ook al een tijdje gezocht maar vind niet echt een originele DVD (downloads wel). Maar, een collega van mij is Zweed en ik ga binnenkort naar Zweden. Interesse dat ik het eens aan mijn collega vraag en/of in Stockholm binnen enkele maanden? Op het gevaar af dat het in het Zweeds is😦 Indien gewenst kunnen we er eens via gewone mail over discussiëren.
groet
Franky

1 03 2012
Lien Ghysens

Beste Franky,

Zelf ben ik aan de slag als pastoraal werker in een rusthuis. Heel graag wil ik dan ook de documentaire bekijken. Heeft u een gedownloade versie op dvd? Zou ik deze kunnen kopen?

Hartelijk dank voor uw reactie.

Met vriendelijke groeten,
Lien

1 03 2012
frankyvanherreweghe

Hey Lien,
Bedankt voor je post. Je bent niet de enige die mij dit vraagt😉. Ik heb daar ook al naar gezocht en tot nu toe niet gevonden waar je dit kunt krijgen. Je mag het mij altijd laten weten als je een verkoopspunt weet zijn. Voor later, en voor zij die net als jij en ik bijzonder geïnteresseerd zijn in dit stukje menselijkheid….

Geef een reactie

